11. lokakuuta juhlitaan tyttöjä – on kansainvälinen
tyttöjen päivä. Samaan aikaan yli 200 miljoonaa tyttöä ja naista kärsii
sukuelinten silpomisen seurauksista. Miksi haitallinen perinne jatkuu? Ja ennen
kaikkea: miten se saataisiin loppumaan?
Lukiessasi tätä
blogia jossain päin Afrikkaa, Lähi-itää, kenties Etelä- tai Kaakkois-Aasiaa silvotaan
terveenä syntynyt tyttö. Hän on ehkä nelivuotias tai nuorempi, kenties
teini-ikäinen. Tyttö voi myös asua Euroopassa.
Tyttö ei tiedä
tarkkaan, mistä on kyse, miksi ja miten hänet ”puhdistetaan”. Hän haluaa kuulua
joukkoon ja olla mieliksi äidilleen. Hän on kasvanut ajattelemaan, että
leikattu tyttö on hyvä tyttö – ja että näin tullaan oikeaksi naiseksi. Niin
kuin äiti.
Myöhemmin elämässä
tytölle ehkä selviää, ettei kaikkia maailman naisia silvota. Että on naisia,
joiden sukuelimissä ei ole arpia, joiden ei tarvitse pelätä hengenvaarallisia tulehduksia
ja joille virtsaaminen on helppoa kuten pikkulapsena. Naisia, joita ei leikata
auki hääyötä tai synnytystä varten.
Tyttöjen
sukuelinten silpominen loukkaa oikeutta terveyteen, turvallisuuteen ja
koskemattomuuteen. Se on epäinhimillistä alentavaa kohtelua, joka rinnastuu kidutukseen.
Kyse on väkivallasta,
jolla kontrolloidaan naisen kehoa ja seksuaalisuutta. Sudanilaisen kirurgin ja
naisten oikeuksien aktivistin Nahid Toubian sanoin toimenpiteessä ”poistetaan
naisen seksuaalielimet ja jätetään hänen lisääntymiselimensä”. Pojalle vastaava
menettely tarkoittaisi peniksen amputaatiota.
Ihmisoikeusnäkökulmasta
kaikki silpominen on väärin. Tyttöjen kohdalla sen muodot seurauksineen vaihtelevat
symbolisesta neulanpistosta vakavaan vammautumiseen. Äärimmäisimmillään
poistetaan klitoris, pienet häpyhuulet ja suuri osa isoista häpyhuulista, jotka
ommellaan lopuksi yhteen. Kuukautisvuodolle ja virtsalle jää pieni aukko.
Kaikki silpomisen variaatiot
kytkeytyvät patriarkaalisen kunniaetiikan pyrkimykseen säilyttää koskemattomuus
ennen avioliittoa. Tätä haitallista perinnettä pitävät yllä erityisesti naiset.
Äiti muistaa oman
kipunsa, hitaasti paranevat haavat. Mutta hän haluaa, että naiseksi kasvava
tyttö hyväksytään ja pääsee naimisiin. Leikkaamattomuus leimaa ja eristää
muista. Kyse on perheen maineesta, häpeän välttämisestä.
Syvälle kulttuuriin
juurtunut perinne ei näyttäydy väkivaltana vaan väistämättömänä, naiseuteen
kuuluvana asiana. Toimenpiteitä tekeville naisille tästä luopuminen tarkoittaisi
toimeentulon menetystä. Miten ketju voidaan katkaista?
Medianäkyvyys on
tärkeää, mutta se on osin johtanut ymmärtämättömään kauhisteluun ja vahvistanut
ennakkoluuloja erityisesti muslimeja kohtaan. Silpomista ei harjoiteta kaikissa
muslimimaissa ja sitä esiintyy myös kristittyjen keskuudessa. Yksilön oletettu
kulttuuritausta ei todista hänen asenteestaan.
Suomessa silpomista
ei ole säädetty erikseen rikokseksi, vaikka Euroopan neuvoston ns. Istanbulin
sopimus siihen velvoittaa. Törkeän pahoinpitelyn kategoria on katsottu
riittäväksi. Oikeustapauksia ei Suomessa ole.
Silpomisen ovat
kriminalisoineet useat Euroopan maat kuten Norja, Ruotsi, Tanska ja Saksa sekä monet
perinnettä harjoittavista maista kuten Egypti. Rikosoikeus ei silti ole ratkaissut
ongelmaa. Toivo tyttöjen paremmasta huomisesta on asennemuutoksessa.
Asennemuutoksessa
tärkeintä on dialogi. Ei saarnaaminen, syyllistäminen tai rangaistuksilla
uhkaaminen vaan hyvinvoinnin faktat – ja nimenomaan myös yhteisön päättävässä
asemassa oleville miehille. Esimerkiksi tieto synnytyksen riskeistä auttaa
kyseenalaistamaan silpomisen mielekkyyden.
Suomessa
1990-luvulla alkanut ennaltaehkäisevä työ on ollut hyvää, mutta sitkeää
puurtamista tarvitaan edelleen. Koska silpomisen katsotaan palvelevan yhteistä
etua, siitä voidaan luopua vasta kun koko yhteisö sitoutuu muutokseen.
Satu Lidman
Teksti on kirjoitettu Ihmisoikeusliiton vierailevana blogistina ja julkaistu myös täällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos rakentavasta keskustelusta!