Kattokäsitteenä naisiin
kohdistuva väkivalta viittaa moniin väkivaltailmiöihin, jotka kytkeytyvät
yhteiskunnan ja kulttuurin rakenteisiin juurtuneeseen sukupuolittuneisuuteen. Tällainen
väkivalta jää tyypillisesti piiloon.
Syitä siihen, miksi
väkivaltaa kokenut ei hae apua tai tee rikosilmoitusta on monia. Hän saattaa
kokea häpeää, pelätä läheistensä puolesta tai kyseenalaistaa oikeusprosessin
hyödyt. Jo näistä syistä naisiin kohdistuvan väkivallan torjuminen ja
väkivaltaa kokeneiden auttaminen edellyttää osin erityisiä, tämän väkivaltailmiön
ominaispiirteille herkistyneitä toimintamalleja.
Sukupuoli ei kuitenkaan
tee naisista yhtenäistä joukkoa väkivallan kokijoinakaan. Kategoria ”naiset” sisältää
useita, väkivallalle eri tavoin altistuvia ryhmiä. Tämän osoitti myös
Amnestylle laatimani kuntaselvitys.
On tärkeää huomata,
että myös erityinen haavoittuvaisuus on moninaista. Tiettyyn ryhmään kuuluminen
ei automaattisesti tarkoita tietynlaista väkivaltakokemusta.
Esimerkiksi
vammaisuus tai maahanmuuttajuus kytkeytyvät väkivallalle uhriutumiseen ja
väkivaltapalvelujen saantiin eri tavoin ja yksilöllisesti. CP-vammalla ja
kuulovammalla on omanlaisensa vaikutukset. Venäjältä Suomeen tulleen naisen
ongelmat eivät välttämättä ole samoja kuin nigerialaisen tai afganistanilaisen.
Tietyissä tilanteissa
väkivallan todennäköisyys sekä riski sen piiloutumiseen kuitenkin kasvavat. Esimerkiksi
jotkut nuoret naiset kohtaavat perhetaustansa vuoksi muita todennäköisemmin yhteisöllisiin
kunniakäsityksiin liittyvää väkivaltaa.
Tässä on usein kyse pitkään
jatkuvasta henkisestä kontrollista, joka estää asianosaisia puhumasta. Jos
koettu väkivallan uhka tunnistettaisiin jo ennalta esimerkiksi oppilaitoksissa,
voitaisiin myös fyysisen väkivallan tekoja ehkäistä.
Usein
unohtuu, että yksi nainen voi kuulua useampaan ryhmään. Hän on saattanut esimerkiksi
kohdata seksuaalista väkivaltaa, puhuu suomea heikosti ja on alaikäinen. Erityisille
riskiryhmille ominaisten uhkien ja vaikeuksien paikallistaminen tekee näkyväksi
myös näihin risteäviin tekijöihin kytkeytyviä naisiin kohdistuvan väkivallan
piirteitä.
Kyselyaineistossa
vastaavista sosiaalityöntekijöistä 38,5% ja kunnanvaltuuston puheenjohtajista 45%
kuitenkin kertoi, ettei kunnan väkivaltaa kokeneille suunnatuissa palveluissa huomioida
mitään erityisellä tavalla haavoittuvaa ryhmää omana joukkonaan.
Selvityksen perusteella
niin kuntapäättäjillä kuin käytännön väkivaltatyötä tekevilläkin on usein
varsin puutteellinen ymmärrys riskiryhmien tarpeista. Toisaalta niihin kuuluvat
naiset ovat myös keskenään eriarvoisessa asemassa, sillä joidenkin tilanne on
tiedossa toisia paremmin.
Heikoimmin
ymmärrettiin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen mahdollisia erityistarpeita.
Tästä raportoi alle 5% vastaajakunnista. Esimerkiksi naisparien keskinäinen väkivalta
voi jäädä piiloon, mikäli turvakodit mielletään heteronaisten valtakunnaksi.
Tyypillisenä
naisiin kohdistuvan väkivallan uhrina nähdään edelleen pienten lasten äiti tai
vähintään nuorehko, miehen kanssa elävä nainen. Niinpä myös ikääntyviin naisiin
kohdistuva väkivalta on nostettava esiin omana osa-alueenaan sekä väkivaltatyön
arjessa että siihen suunnatuissa resursseissa.
Vain
yksi kymmenestä vastaajakunnasta arvioi huomioivansa vammaiset naiset
väkivaltapalveluissa omana joukkonaan. Tämä siitäkin
huolimatta, että vammaisuus kohottaa väkivallan riskiä. Lisäksi teot voivat jäädä
herkemmin piiloon esimerkiksi avustajaan liittyvän riippuvuussuhteen vuoksi.
Toki
on kuntia, joissa eriytetty ja yksilöllisesti räätälöitävä väkivaltatyö nähdään
tarpeellisena ja työntekijöitä koulutetaan tähän.
Sote-Suomessa on silti kysyttävä
entistä rohkeammin, missä tilanteissa erityiset riskiryhmät tarvitsevat
kohdennettuja palveluja – ja millaisia nämä palvelut ylipäätään voisivat olla. Tietotaitoja on lisättävä
kaikkialla.
Esteenä ovat myös
asenteet, sillä moni
kokee ajatuksen erityisten riskiryhmien huomioimisesta jopa eriarvoistavaksi. Samojen palveluiden tarjoamisen kaikille ajatellaan takaavan
yhdenvertaisuuden. Ylpeänä todetaan, että kunnassa nimenomaan toimitaan
oikeudenmukaisesti kun ”kukaan ei saa erityiskohtelua”.
Totta kai kaikkien
kuntien asukkailla tulee olla taustastaan ja elämäntilanteestaan riippumatta
yhtäläiset mahdollisuudet katkaista väkivallan kierre kaikkialla Suomessa. Toteutuakseen
tämä ihmisoikeustavoite kuitenkin edellyttää erityisten riskiryhmien
huomioimista.
Naistenpäivänä
ojennettu ruusu kuihtuu aikanaan, mutta naisiin kohdistuvan väkivallan laaja-alainen
ja erityiset riskiryhmät huomioiva torjuminen hyödyttää – ja vakauttaa – koko
yhteiskuntaa vuoden jokaisena päivänä.
Satu Lidman
Satu Lidman
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos rakentavasta keskustelusta!