Ilmiö kuitenkin eroaa muusta lähisuhdeväkivallasta
yhteisöllisyytensä vuoksi. Sen syvällisempi ymmärtäminen edellyttää myös
kulttuurin, ja erityisesti tähän kiertyvän sukupuolittuneisuuden huomioimista.
Tämän väkivallan syntymiseen ja piiloutumiseen eivät vaikuta
ainoastaan tekijän ja väkivaltaa kokeneen suhteet vaan taustalla on laajempi
verkosto. Siksi lähisuhdeväkivallan torjumiseksi kehitetyt metodit ja oikeusjärjestyksen
individualistiset rakenteet eivät sellaisinaan riitä.
Yhteisöllisyys, jossa kunniakäsityksillä on keskeinen
merkitys ja yksilön arvostus pohjaa sukupuolittuneeseen hierarkiaan, määrittää
sopivan ja epäsopivan käytöksen rajat varsin eri tavoin kuin
valtavirtasuomalaisuus. Tämä ei sinällään ole kielteistä, onhan yhteisö myös
jäsentensä tuki ja turva.
Kolikon kääntöpuolena ovat tilanteet, joissa yhteisön
kunniakäsitysten ja edun koetaan olevan ristiriidassa yksilön käyttäytymisen
kanssa. Tällaiset tulkinnat altistavat väkivallan mahdollisuudelle, vaikkakaan
eivät vääjäämättömästi johda siihen.
Kärjistäen kyse on sekä naisten siveyden kontrollista että
miehiin kohdistuvasta sosiaalisesta paineesta toimia suojelijoina, mutta
tarvittaessa myös rankaisijoina. Näistä elementeistä huolimatta mitään kulttuuria
ei saa määritellä vain väkivallan kautta.
Yhteisön yhtenäisyys on aina harha, ja sen jäsenillä on
monenlaisia näkemyksiä esimerkiksi sukupuolirooleista ja käytösnormeista. Yhteisöllisestä
kulttuurista ja väkivallasta puhuttaessa onkin syytä olla tarkkana.
On varottava leimaamasta mitään ryhmää yksioikoisesti naisia
alistavaksi ja väkivaltaa suosivaksi, sillä vastakkainasettelut eivät edistä
dialogia. Samalla on uskallettava toimia olemassa olevien ihmisoikeusongelmien
korjaamiseksi. Tämä vaatii viranomaisilta ja muulta yhteiskunnalta jatkuvaa
valppautta ja herkkyyttä erottaa yhteisöllisyyden kielteiset ja myönteiset
puolet toisistaan.
Väkivaltaan vaikuttavat kulttuuriset syyt eivät vähennä teon
paheksuttavuutta eivätkä tekijän oikeudellista vastuuta, kuten todetaan myös
Suomea sitovassa Euroopan neuvoston ns. Istanbulin sopimuksessa. Kunniaan
liittyvän väkivallan torjumiseksi sen erityispiirteiden tunteminen on silti
välttämätöntä.
Suomessa ei ole tapahtunut yhtään henkirikosta, jonka
motiiviksi kulttuuriset kunniakäsitykset olisi identifioitu. KHO:n heinäkuisen
karkotuspäätöksen taustalla oli oman sisaren pahoinpitely, sillä näyttö murhan
suunnittelusta katsottiin puutteelliseksi. Kuten tässäkin tapauksessa,
väkivallan kehä alkaa usein pitkittyneestä henkisestä kontrollista ja
elämänpiirin rajoittamisesta, joka saattaa konfliktitilanteissa eskaloitua
fyysisiksi teoiksi.
Näitä merkkejä on opittava tunnistamaan paremmin muun muassa
oppilaitoksissa sekä sosiaali- ja terveysviranomaisissa ja poliisissa. Väkivaltaa
kokeneet eivät useinkaan itse ilmoita asiasta. He eivät välttämättä miellä
olevansa rikoksen uhreja tai haluavat pysyä lojaaleina perheelleen.
Vaikenemisen taustalla voi olla myös pelko väkivallan jatkumisesta sekä
yhteisön maineen tahriintumisesta ympäröivän yhteiskunnan silmissä.
Kunniaa liittyvän väkivallan ehkäisy ja väkivaltariskissä
olevien sekä väkivaltaa kokeneiden auttaminen on mahdollista, mutta siihen
tarvitaan nykyistä vahvempia rakenteita.
Satu Lidman
Kirjoitus julkaistiin ensimmäisenä Turun Sanomissa 30.8.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos rakentavasta keskustelusta!