Toimittaja Ulla
Appelsin kommentoi äskettäin maahanmuuttajataustaisten naisten haavoittuvaa
asemaa väkivallan riskiryhmänä (IS 24.1.).
Hän totesi, ettei asiaan ole reagoitu riittävällä vakavuudella lukuisista
surullisista uutisista huolimatta. Olisi opittava Ruotsin esimerkistä, olisi
rikottava hiljaisuus. Tästä on helppo olla samaa mieltä: heikosti ääntään
kuuluville saavat ihmiset, jotka kokevat väkivaltaa tai sen uhkaa ansaitsevat
yhteiskunnan täyden tuen.
Jokaiselle kuuluu
oikeus elää vailla pelkoa ja väkivaltaa sekä saada tarvitsemansa apu.
Ihmisoikeudet eivät ole neuvoteltavissa ja ne kuuluvat yhtäläisesti kaikille.
Ihmisoikeuksien toteutuminen on valtion vastuulla.
On erityisen
tärkeää panostaa ennaltaehkäisevään tasa-arvo- ja seksuaalikasvatukseen
kaikkien väestöryhmien kohdalla. Emme kuitenkaan saa ummistaa silmiämme väkivallalta,
jotka kohdistuu rajattuihin ryhmiin. Tietynlaisen väkivallan riski kohoaa
tietyissä konteksteissa, ja tällaisista erityispiirteisistä väkivaltailmiöistä on rohjettava puhua. Mutta miten?
Olen koettanut
juurruttaa vivahteikkaampaa ymmärrystä väkivallan moninaisuudesta tutkimuksessani,
opettamillani kursseilla, yleisö- ja ammattilaisluennoilla sekä blogi- ja
lehtikirjoituksissa. Olen todennut muun muassa, että ”väkivaltaan
vaikuttavat kulttuuriset syyt eivät vähennä teon paheksuttavuutta eivätkä
tekijän oikeudellista vastuuta” (TS 4.9.2017),
mutta myös että ”väkivaltaa on ehkäistävä yhdessä ja vuoropuhelussa
vähemmistöjen kanssa” (HS 6.2.2016).
Tematiikkaa
ovat pitäneet esillä muutkin tutkijat sekä järjestötoimijat, vaikkakin herääminen
sen merkittävyyteen on Suomessa ollut verraten hidasta. Väkivaltatyön rakenteet
ovat puutteellisia ja valtakunnallisesti vaihtelevia, mutta emme silti onneksi
ole aivan nollapisteessä. Olemme tilanteessa, jossa kulttuuristen käsitysten ja väkivallan
yhteyksistä on keskusteltava yhä avoimemmin mutta vastuullisesti.
Sanavalinnoilla
ja puhetavoilla on seurauksensa. Niiden kautta muokataan todellisuutta, luodaan
mielikuvia, uhkakuviakin. Ne toisintavat ja pitävät yllä väkivaltakulttuuria –
tai auttavat romuttamaan sitä.
Esimerkiksi
muotoilu ”ilmiöiden rantautuminen” vahvistaa käsitystä ulkopuolelta tulevasta
uhasta ja sivuuttaa naisiin kohdistuvan väkivallan globaalina, siis myös
suomalaisena ongelmana. Oli tarkoitus mikä tahansa, voi seurauksena olla
vähemmistöjen leimaaminen ja väkivaltaistava yhteen niputtaminen. Tämä
on väärin. Se myös hankaloittaa vuoropuhelua, jonka avulla voitaisiin päästä käsiksi väkivallan
juurisyihin.
Väkivaltaa ei
määritä automaattisesti tai pelkästään tekijän tai kokijan kuuluminen johonkin
vähemmistöön. Lisäksi sukupuoli, ikä, vammaisuus, seksuaali-identiteetti, omat
väkivaltakokemukset ja kiinnittyminen yhteiskuntaan ovat seikkoja, joilla
saattaa olla merkitystä väkivaltaan syyllistymiseen tai sille uhriutumiseen. Kaikki
väkivaltatapaukset ovat yksilöllisiä, mutta niistä on myös löydettävissä
tyyppipiirteitä, jotka vaikuttavat tekojen luonteeseen, ilmoitusalttiuteen ja
avunsaantiin.
Riskien
yksilöiminen on tärkeää, silloin kun se on mahdollista. On siis paikkansa keskustelulle
nuorten turvataidoista ja aikuisten vastuusta, jotta Oulun kaltaiset
grooming-tapaukset saataisiin estettyä. On pidettävä esillä lähisuhdeväkivallan
ja seksuaalirikollisuuden hälyttäviä lukuja, jotka eivät tosiaankaan sovi
kuvaan Suomesta tasa-arvon mallimaana. On etsittävä ratkaisuja silpomisen ja
pakkoavioliiton kysymyksiin. On opittava tuntemaan kunniakäsityksiin ja
yhteisöllisyyden varjopuoliin kytkeytyviä väkivallan ja vaikenemisen
mekanismeja.
Kulttuurisensitiivisyys
ei ole hyssyttelyä vaan keskeinen työkalu nimenomaan maahanmuuttajanaisiin
kohdistuvan väkivallan vastaisessa työssä. Se ei tarkoita väkivallan ja
rikosten väheksymistä. Korostamalla väkivaltailmiöiden erityispiirteiden
tunnistamista kulttuurisensitiivinen lähestymistapa tukee väkivallan
kohdennettua torjumista. Se herkistää näkemään henkilöiden taustojen mahdolliset
vaikutukset leimaamatta heitä yksioikoisesti tekijöiksi tai uhreiksi, ja auttaa
näin erottamaan väkivaltaistavat elementit muista kulttuurisista käytänteistä.
#väkivaltaistaminen
#maahanmuuttajanaiset #Oulu #väkivaltatyö #ihmisoikeudet #kulttuurisensitiivisyys
Satu Lidman
Satu Lidman
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos rakentavasta keskustelusta!