Alkuviikosta YLE julkaisi uutisen, jonka mukaan osassa suomalaisista alakouluista jopa kolmasosa oppilaista
kokee kiusaamista viikoittain. YLEn jutun tiedot olivat peräisin THL:n vuoden
2017 kouluterveyskyselyn tuloksista. Koko maan tasolla noin seitsemän prosenttia
peruskoulun neljäs- ja viidesluokkalaisista kokee kiusaamista koulussa
vähintään kerran viikossa. Joissakin kouluissa kiusaaminen on vielä selvästi
yleisempää.
Jutussa haastateltiin sellaisten koulujen rehtoreita, joiden
kouluissa kiusaamista raportoitiin selvästi yli koko maan keskiarvon. Rehtorit
ilmaisivat tuomitsevansa kiusaamisen, mutta pohtivat mahdollisiksi syiksi
esimerkiksi lasten ”hutsahtavaa” pukeutumista tai seksuaalisen suuntautumisen
ilmaisua. Jotkin rehtoreista pohtivat myös maahanmuuttajataustaisten oppilaiden
korkeaa osuutta syynä kiusaamisongelman taustalla.
Rehtorien rupattelu ja assosiointi kiusaamisen mahdollisista
syistä paljastaa peruskoulujemme väkivaltakulttuurin taustalla vaikuttavia
asenteita. Vaikka kiusaamista pidetään paheksuttavana, haetaan syitä lasten
toisiinsa kohdistamalle henkiselle tai fyysiselle väkivallalle kiusaamisen
uhrista, eikä tekijästä. Vastaavaa apologiaa väkivallalle löytyy toki
muualtakin yhteiskunnasta. Tyypillisesti esimerkiksi seksuaaliväkivaltaa on
oikeutettu syyllistämällä uhria liian paljastavasta pukeutumisesta tai
vastuuttomista reittivalinnoista pimeällä. Koulujen turvallisuudesta ja toimintakulttuurista
vastuussa olevilta kasvatusalan ammattilaisilta tämänkaltaiset näkemykset ovat
kuitenkin täysin kestämättömiä.
THL:n kouluterveyskyselyn tulosten perusteella fyysisen
väkivaltaisen kiusaamisen kokemukset ovat Suomessa jopa kasvussa. Lisäksi eri
lapsiryhmät kokevat kiusaamista hyvin eri tavoin. Tyypillisimmin väkivaltaa
koulussa kokevat erilaisiin vähemmistöihin kuuluvat lapset, kuten
toimintarajoitteiset, kodin ulkopuolelle sijoitetut tai ulkomailla syntyneet
lapset. Tulokset viestivät selvästä epäonnistumisesta sekä väkivallan
ehkäisyssä että yhdenvertaisuuden toteuttamisessa.
Jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen ja
väkivallattomaan kasvuun ja kehitykseen. Perusopetuslaki on vuodesta 2014
edellyttänyt, että oppilaitoksen pitää taata oppilaille turvallinen
opiskeluympäristö. Laki ei kuitenkaan yksilöi millaista valvontaa turvallisuuden
ylläpito edellyttää. Oppilaitosten on lain nojalla tullut laatia suunnitelmia
yhdenvertaisuuden ja turvallisuuden edistämiseksi, mutta niiden
toiminnallisuuden taso ja laatu vaihtelevat. Rehtorien selvempi vastuuttaminen
ja suunnitelmien toimeenpanon laadukkaampi valvonta voisivat yhtäältä parantaa
väkivaltaan puuttumisen käytäntöjä oppilaitostasolla.
Koulujen ylimmän johdon vastuulla on seurata ja korjata
toimintakulttuuria jatkuvasti sekä puuttua systemaattisesti kaikenlaiseen
väkivaltaan ja häirintään. Uhrin syyllistämisestä väkivallasta tulisi
aktiivisesti opetella pois. Haasteellista rehtorien kannalta vaikuttaisi kuitenkin olevan se, että väkivaltaa salliva
kulttuuri ja omat luutuneet asenteet olisi ensin tiedostettava, jotta niitä
voisi ryhtyä purkamaan. Uhrin ominaisuuksien arvioinnista on rehtorin kanslian peilin
eteen vielä matkaa.
Koulujen mikrokulttuureissa on suuria eroja väkivaltaiseen
kiusaamiseen puuttumisessa. Osassa kouluista viesti on edelleen se, että
epäkohtia esiin nostavat lapset tai heidän vanhempansa leimataan hankaliksi
purnaajiksi, jotka omalla olemuksellaan tai provosoivalla käytöksellään ovat
aikaansaaneet kiusaajien silmätikuksi joutumisen. Uhria leimaava ja syyllistävä
väkivaltaan puuttumattomuuden kulttuuri viestii lapselle hänen ihmisarvonsa
suhteellisuutta vertautuen kouluyhteisössä hyväksyttyihin normeihin. Tasa-arvo
tai yhdenvertaisuus eivät suomalaisessa koulussa kuitenkaan saisi olla
suhteellisia käsitteitä.
Opetushallituksen mukaan perusopetuksen opetussuunnitelman
perusteet rakentuvat elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittamiselle. Perusopetuksessa esimerkiksi kulttuurinen moninaisuus nähdään rikkautena: ” Perusopetus
antaa perustan ihmisoikeuksia kunnioittavaan maailmankansalaisuuteen ja
rohkaisee toimimaan myönteisten muutosten puolesta.” Kouluterveyskyselyn tulokset
paljastavat, että opetussuunnitelma toteutuu tältä osin korkeintaan
vaihtelevasti. Ihmisoikeusperustaisen opetussuunnitelman toimeenpano
edellyttäisi koulujen oman toiminnan ja toimintakulttuurin tarkistamista
ihmisoikeuksia kunnioittaviksi.
Martta October, kehittämispäällikkö (THL)
#kiusaaminen #kouluväkivalta #lapset #opetussuunnitelma #kasvatus
#Väkivaltakulttuurinperintö
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos rakentavasta keskustelusta!